Oplossingsmechanismen

Met dit programma kun je een willekeurige scramble-kubus van willekeurige afmetingen genereren die vervolgens handmatig kan worden gemanipuleerd of door de computer kan worden opgelost. U kunt ook uw eigen status invoeren met behulp van een webcam (3x3x3), of gewoon de kleuren van elk facet invoeren (2,3,4x.x.).

Er zijn verschillende ingebouwde oplossingsmechanismen beschikbaar:

– Gods algoritme voor de 2x2x2: dit is de optimale oplossing voor de gegeven toestand (in halve slag metrisch).

– Thistlethwaite 45 (T45) voor de 3x3x3: dit algoritme zal altijd een oplossing vinden van 45 zetten of minder, met een gemiddelde van 31.

– Laag voor laag (beginners) oplossing: dit is de methode die vaak door beginners wordt gebruikt om de kubus op te lossen. Intuïtiever dan T45, maar ook uitgebreider en minder effectief.

– 423T45 voor de 4x4x4 (lees 4 tot 3, T45): dit algoritme brengt de kubus in een toestand die kan worden afgehandeld alsof het een 3x3x3 kubus is. Wanneer dit is bereikt, kan T45 worden toegepast om het op te lossen (~ 180 zetten gemiddeld).

– Inverse Scramble voor alle kubussen: het is als valsspelen, maar als de scramble bekend is, kan elke kubus worden opgelost door de volgorde om te keren.

Alle bovenstaande methoden (met uitzondering van de inverse scramble, die triviaal is) worden uitgebreid uitgelegd in de meegeleverde PDF. De pdf bevat ook een uitgebreide theoretische beschrijving van de kubus.

 

rubiks kubus

 

https://breinbrekers.be